خیانت در خانواده ( طولانیه ولی ارزش داره )
تاریخ : شنبه 23 مهر 1390
نویسنده : MOHSEN

اگر مثل روزهایاول زندگی وقت بیشتری را به او اختصاص دهید، متوجه خواهید شد که حرف های زیادی برایگفتن دارید که مدت هاست موقعیتی برای مطرح کردن شان فراهم نشده بود. آن وقت میفهمید که اگر آن روز شوهرتان شیک تر از همیشه سر کار رفت به این خاطر بود که یکموقعیت شغلی بهتر قرار بود به او پیشنهاد شود یا اگر خانم خانه در حضور شما بهآرامی با تلفن صحبت می کرد، به این دلیل بود که نمی خواست مزاحم استراحت شماشود.خیانت، حق دارید از این واژه بترسید اما بیشتر از آن از همه سوءظن هایی که ممکناست به شما خیانت کنند، بترسید،
● خیانت در عالم خیال
بارها و بارها حکایتبدبینی و شکاک بودن زنان و مردان به همدیگر را خوانده و شنیده ایم و حتی دراطرافیان خود نیز شاهد چنین بدبینی هایی بوده ایم. شنیده ایم از مردانی که سراسیمهاز محل کار خود به خانه آمده اند تا بتوانند زنان خود را کنترل کنند. از مردانیشنیده ایم که موقع خارج شدن از خانه علامتی پشت در می گذارند تا موقع باز شدن در - در غیاب آنها - متوجه رفت و آمدهای مشکوک شوند یا زنانی که کوچک ترین تغییر دررفتار، پوشاک و قیافه شوهرشان برایشان معنی دار است.
آنها همواره در پی کشف یکتوطئه و خیانت هستند و با هیچ منطقی نمی توان باورهای این افراد را تغییر داد. چنینبیمارانی طعم امنیت و اطمینان را تجربه نمی کنند و همواره با اضطراب و ناکامی ونارضایتی از تمام وضعیت های زندگی شان به سر می برند و با ازدواج مشکل شان حادتر وآزاردهنده تر می شود و به خودآزاری و همسر آزاری می پردازند. این رفتارهایبیمارگونه که بدون درمان و تشخیص هستند، به خشونت منجر می شوند و خانواده ها، رعایتو مدارای بیشتر با همسر را توصیه می کنند. این بیماران تظاهرات بیماری را در قالبالگوهای جامعه پسند نشان می دهند. یعنی بدبینی بیش از پیش خود را با غیرت، عشق ونگرانی از خانواده توجیه می کنند و گاهی به خاطر همین کنترل مورد تشویق و تاییدقرار می گیرند.
اما «حسادت جنسی» در واقع نوعی از تظاهرات «پارانوئیدی» است کهمشخصه اصلی آن باور به خیانت شریک زندگی است و ممکن است با باورهای غیرعادی دیگرهمراه باشد. خلق شخص به صورت درماندگی، نگرانی و تحریک پذیری و خشم است. این افرادبا جست وجوی دفتر خاطرات و نامه ها، تلفن ها و بررسی لباس های همسران شان سعی میکنند نشانه هایی برای خیانت همسر خود پیدا کنند. همسران شان را تعقیب یا بی موردسوال پیچ می کنند. این بیماران می گویند صدایی از درون، آنان را از فریب خوردن و ازباور اعتماد به همسر بازمی دارد و مدام تذکر می دهد که مبادا محبت را که فریبی بیشنیست، باور کنند.
● خیانت در عالم واقع

اما همه آنچه گفته شد به این معنانیست که خیانت در زندگی مشترک تنها در عالم توهمات بیماران «پارانوئیدی» رخ می دهدو هیچ مرد یا زنی را در واقعیت نمی توان پیدا کرد که به همسر خود خیانت کند.
باتوجه به ساختار فرهنگی جامعه ایرانی و بنابر تجربیات تاریخی خیانت اغلب موضوعیمردانه تلقی می شود اما طی سال های اخیر شواهد موجود نشان می دهد آمار زنان نیز دراین مقوله رو به افزایش نهاده، اگرچه هنوز در مقایسه با آمار خیانت مردان کمتراست.
فرهاد عبادی، مشاور خانواده و روانشناس، درباره دلایل خیانت همسران بهیکدیگر می گوید؛ «اگر بخواهیم به صورت موردی به این موضوع بپردازیم شاید به جراتبتوان گفت به تعداد موارد موجود علت برای خیانت وجود دارد اما اگر بخواهیم تمامیآنها را در یک دسته بندی کلی جای دهیم، عدم ارضای نیازهای جنسی در نهاد خانواده،تنوع طلبی، عدم جذابیت همسر، ضعف اعتقادات مذهبی و پایبند نبودن به سنت ها، مشکلجسمی یا شخصیتی و روانی یکی از زوجین و ازدواج اجباری و انتقام جویی از جملهآنهاست.»
عبادی در ادامه می افزاید؛ «البته این دلایل در دو گروه جنسیتی تا حدزیادی متفاوت است. مردان معمولاً به دو دلیل تنوع طلبی و مسائل جنسی و زنان دربیشتر موارد به خاطر مشکلات مالی، مسائل عاطفی یا انتقام جویی دست به این کار میزنند. با توجه به این واقعیت ها اگر زن و مرد شناخت کاملی از همسر خود و نیازهای اوداشته باشند و در چارچوب خانواده به آن توجه کنند از بسیاری از اتفاقات می توانپیشگیری کرد.»
شهلا عباسی، مددکار اجتماعی، نیز با تاکید بر اینکه تعداد پروندههای خیانت در سطح کلانتری ها، دادسراها و دادگاه ها در مقایسه با سال های پیشافزایش یافته، می افزاید؛ «از جمله تفاوت های موجود در خیانت مردان و زنان این استکه خیانت مردان بیشتر قابل پذیرش است، به همین دلیل است که بسیاری از زنان پس ازاطلاع از خیانت همسرشان با وجودی که ممکن است هیچ گاه این واقعیت تلخ را فراموشنکنند و همیشه به همسرشان به چشم یک خائن نگاه کنند، بنا به دلایلی چون وابستگی هایاقتصادی، یا به خاطر فرزندان شان به زندگی مشترک ادامه می دهند و جالب است که بهآنها توصیه می شود از هر نظر بیش از گذشته به همسرشان محبت کنند تا زندگی شان را ازدست ندهند،»
وی در مورد دیدگاه موجود درباره خیانت زنان توضیح می دهد؛ «مبحثزنان در این باره کاملاً متفاوت است، در بیشتر موارد کمترین واکنش هنگام سوءظن بهزن طلاق است که وجود همین زنان مطلقه که معمولاً از هیچ منبعی حمایت نمی شوند باعثمی شود تبعات اجتماعی آن به صورت خیانت همسران در خانواده های دیگر خود را نشاندهد.»
عباسی درباره دیگر تبعات خیانت می گوید؛ «در بسیاری موارد، افرادی که بههمسر خود خیانت می کنند از طریق مدارکی که از آنها تهیه می شود، مورد تهدید واقع میشوند که این تهدیدها در مورد مردان معمولاً به شکل سوءاستفاده های مالی و برای زناناغلب به صورت سوءاستفاده های جنسی ادامه پیدا می کند.»
● خیانت؛ جنسی، احساسی،اینترنتی

شما هر طور که به قضیه نگاه کنید، خیانت کردن یکی از راه های برهمخوردن ارتباط میان همسران است. اغلب زمانی که یکی از طرفین مرتکب خیانت می شود،اطمینان موجود از بین می رود و به دست آوردن مجدد آن بسیار دشوار است و چه بسا دیگراطمینان اولیه هیچ گاه حاصل نمی شود.
به طور کلی سه نوع خیانت یا رابطه پنهانیوجود دارد؛ رابطه احساسی، جنسی و اینترنتی.
یکی از انواع خیانت، خیانت جنسی است. این امر زمانی روی می دهد که هیچ گونه پیوند عاطفی میان فرد و طرف مقابلش وجودنداشته و او تنها به دلیل برقراری روابط جنسی و هیجانی جذب شده است. دومین نوعخیانت، احساسی است و زمانی روی می دهد که فرد احساس می کند از نظر عاطفی به شخصدیگری غیر از همسر خود علاقه پیدا کرده است. وی از همراهی، صحبت کردن و در میانگذاشتن افکار و علایق خودبا شخص دوم لذت می برد و کم کم به این نتیجه می رسد کهترجیح می دهد اوقات فراغت خود را به جای اینکه با همسر یا نامزدش بگذراند، با دیگریسپری کند.
سومین نوع خیانت که چند سالی است رواج پیدا کرده و ماهیت آن با دو نوعپیشین کاملاً متفاوت است، خیانت اینترنتی است که شامل گفت وگو، تبادل تصاویر ومشخصات یک فرد متاهل با فرد دیگری است که همسر قانونی وی نیست که از طریق اینترنت وچت صورت می گیرد و اغلب محتوای گفت وگوها و تبادل تصاویر و مشخصات، در رابطه بامسائل خصوصی است.
● خویشتندار باشید

دکتر شهلا کاظمی پور عضو هیات علمیدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تزلزل شخصیتی را یکی از عوامل اصلی زمینه سازبروز خیانت می داند و با اشاره به بررسی های علمی می گوید؛ «امروزه افرادی که خودرا باور نداشته یا با احساس حقارت و ضعف اجتماعی مواجهند یا در کودکی با کمبودهایشدید عاطفی و خانوادگی روبه رو بوده اند، اغلب گرفتار این معضل هستند.»این استاددانشگاه همچنین معتقد است؛ «گرایش مردان متاهل به سوی زنان دیگر صرفاً با نیل بهاهداف جنسی نیست، بلکه با مشکلات عاطفی، روحی و روانی دوره های مختلف زندگی در اینباره نقش بسزایی دارد چرا که این افراد وقتی به هر دلیلی در خانه، مدرسه، اجتماع وزندگی مشترک با کمبودها و بی توجهی های عاطفی روبه رو می شوند، ناخواسته از مسیراصلی زندگی منحرف می شوند.»
عضو هیات علمی دانشگاه، به زنان و مردانی که درزندگی زناشویی با خیانت همسرشان مواجه می شوند، توصیه می کند ابتدا با خویشتنداری،موضوع را از طریق مراکز مشاوره تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کنند. او در عین حالمی گوید؛ «همسری که به عهد زناشویی اش ثابت قدم نمانده، چندان قابل اعتماد نیست.»بهاعتقاد دکتر کاظمی پور یکی از دلایل افزایش خیانت های زناشویی در جامعه امروزی مابه رشد بی پایه و اساس زندگی شهرنشینی همراه با افکار سنتی بازمی گردد. بنابرایناغلب زنانی که با خیانت همسرشان مواجه می شوند، به دلیل برخی تفکرات سنتی و القائاتخانوادگی به ادامه زندگی می پردازند. اما در کشورهای توسعه یافته مرد و زن می دانندتا زمانی به یکدیگر وفادار خواهند بود که به عهد و پیمان عاطفی شان پایبندباشند.
وی در عین حال خواستار علاج واقعه قبل از وقوع شده و با بیان اینکه حلموضوع خیانت مشکل است، خواستار توجه جدی کارشناسان و برنامه ریزان دستگاه ها ونهادهای مسوول درباره عوارض خطرناک بروز این معضل اجتماعی می شود چرا که آمارهمسرکشی ها و پرونده های قضایی مختلف در این باره زنگ خطری جدی را به صدا در آوردهاست.


خيانت زنان ننگين ترين عمل و گناه بزرگي است کهعلاوه بر فروپاشي خانواده باعث توسعه بي اعتمادي در جامعه مي شود. ضعف ايمان ،ازدواج هاي اجباري، نارضايتي زنان و بي توجهي مردان به اصول اوليه زندگي چه بسا منجر به اين اقدام نکوهيده شود ولي از نظر دين اسلام هيچ بهانه اي براي اين عمل نکوهيده پذيرفته نيست و به همين خاطر مجازات هاي شديدي براي مرتکبان اين عمل زشت پيش بيني شده است.

به حمدالله در کشور ما و در مجموع ميان مسلمانان به خاطر اعتقادات ديني و ترس از قيامت اينگونه خيانت ها بسيار نادر است ولي بمنظور پيشگيري از وقوع آن و به صفر رساندن آمار خيانت ؛ در زير برخي از دلايل خيانت زنان را با هم مرور مي کنيم:

نامهرباني شوهران و عدم محبت نسبت به زنان خود

عصبانيت بيجا و براه انداختن نزاع هاي مستمر درخانه

بي توجهي به زن و هم صحبت نشدن با او و ترک سخنان محبت آميز با او

بهانه جويي و ايراد هاي بيجاي شوهران از زنان خود

بي توجهي شوهر بـه آراستگي ظاهري خود

سوء ظن داشتن شوهرنسبت به زن و غيرت بيجا داشتن نسبت او

تحقير کردن همسر در نزد ديگران و سـرشکـسـتگي او

ترک تعريف و تمجيد و کلمات محبت آميز توسط شوهرکه در نتيجه فرد ديگري با اينکار او را صيد مي کند

فساد اخلاقي خانوادگي و عدم پاکدامني برخي از زنان که در اين رابطه بايد موقع انتخاب همسر دقت لازم بشود.

بولهوسي شوهر و فساد اخلاقي او که بعضاً زنان سست ايمان را وادار به مقابله به مثل مي کند.

ارتباطات بيش از حد منتعارف با نامحرمان ؛ وسوسه ديگران و ابراز محبت بيشتر توسط افراد غير از شوهر

احساس کمبود بدليل برآورده نکردن انتظارات زن توسط شوهر

مجموعه عوامل بالا مي تواند زمينه ساز تفکر خطرناک خيانت در زنان شود که اميدواريم در جامعه ما اگر موارد اندکي وجود دارد، به صفر برسد. انشاءالله

 



|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
موضوعات مرتبط: خیانت , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
فاطیما در تاریخ : 1390/7/25/1 - - گفته است :
متنت جالب بود ولی اینو بدون داداشی در بعضی مواقع فکر به خیانت هم خوبه ...
چون بیشتر اوقات آقایون فقط برای دیدار با معشوقشان این جور خوشگل مشگل میکنن ... آخه آقایون که میدونی ... ؟

<-CommentGAvator->
محسن بای در تاریخ : 1390/7/23/6 - - گفته است :
فکر نکنم اینجوری باشه شادی خانوم

<-CommentGAvator->
شادی(مسیر سرنوشت در تاریخ : 1390/7/23/6 - - گفته است :
سلام اقا محسن خوش امدی مطلبه خوبی بود ولی لازم دونستم بگم که اگه مطالبی که میخواین بزارین طولانی هست بهتره قسمت بندی بشه و در چند مرحله بزارین که بازدید کننده حوصله خوندنش رو داشته باشه و یکی هم اگه از تو گ.گل سرج میکنین سعی کنین یک تغییراتی خودتون توش بدین مثلا یک جاهایی رو حذف کنین یک چیزایی رو از نظریه خودتون اضافه کنین اینطوری مطلب بهتر میشه

<-CommentGAvator->
شادی(مسیرسرنوشت) در تاریخ : 1390/7/23/6 - - گفته است :
خدمتتون عرض کنم که خانمها خیلی قدرت تنوعشون از آقایون بیشتره اینو میتونید از طرز رنگها لباسها آرایش ها و خیلی چیزهای دیگه به خودتون ثابت کنید ولی خانمها شرف و انسانیت و عاطفه در وجودشون بر تنوع و هوس همیشه پیروزه


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
باسلام و خوش امدگویی دوستانی که مایل باشن به عنوان نویسنده در این وبلاگ مارو یاری کنند به شرایط زیر توجه کنید ا – اگر میخواهید به ما بپیوندید باید عضو فعالی باشید و به طور مداوم در بحثها شرکت کنید 2- مطالبی که برا گذاشتن در وب استفاده میکنید مربوط به موضوع تعیین شده باشد 3-در صورتی که به هر دلیلی مدت مشخصی نمیتونستین به وب سر بزنید حتما به ما اطلاع دهید . 4- در صورتی که یک نویسنده بدون اطلاع از 1هفته بیشتر در وب هیچ حضوری نداشته باشد توسط مدیریت وبلاگ حذف خواهد شد .هم اکنون اگر با این شرایط موافقین تو نظرات درخواست بدین